Visual

Onze aanpak

Onze pedagogische aanpak is gebaseerd op de drie basisbehoeften die ieder mens heeft: behoefte aan relatie, autonomie en competentie. Door te voldoen aan deze basisbehoeften ontstaat welbevinden en intrinsieke motivatie. We streven naar een positief, stimulerend schoolklimaat, waar de focus ligt op groei en mogelijkheden, vanuit de denkstijl van de groei mindset (Carol Dweck).

De speerpunten in onze aanpak zijn:

  1. Veilige omgeving: we zorgen voor een goed pedagogisch klimaat, werken met kleine groepen en gespecialiseerde groepen. We hebben leerkrachten die specialist zijn (Master Educational Needs), kennis van leerstoringen en verschillende aandoeningen en we hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen.
  2. Totale Communicatie: we passen Totale Communicatie breed toe en bieden ons onderwijs aan in gesproken taal, ondersteund door gebaren, pictogrammen, voorwerpen, foto’s en tekeningen.
  3. Structuur: structuur aanbieden is een middel om de omgeving waarin het kind weinig samenhang ziet te verduidelijken. Met behulp van structuur kan het kind zelfstandiger functioneren. Wij bieden:
    – structuur in ruimte en materialen;
    – structuur in tijd;
    – structuur in de activiteiten.
  4. Een Duinpieper-onderwijsconcept: ons zelf ontwikkelde onderwijsconcept biedt een combinatie van thematisch onderwijs en bewezen effectieve methodes.
  5. Goed onderwijs begint met een goede instructie: We
    hebben met elkaar geformuleerd waar een goede les uit
    moet bestaan, onze zogenaamde ‘Duinpieperles’. Dit is
    gebaseerd op de uitgangspunten van het EDI-model
    (expliciete directe instructiemodel).