Visual

Leerlijnen

Op De Duinpieper werken we met leerlijnen (CED-groep). Een leerlijn geeft voor een specifiek leergebied aan hoe leerlingen van een bepaald beginniveau tot een einddoel komen.

Een leerlijn is opgebouwd uit tussendoelen. Dit betekent dat het onderwijsaanbod in leerlijnen is beschreven en is verdeeld in niveaus. Het maakt planmatig werken mogelijk. Voor de invulling van het lesaanbod gebruiken de leerkrachten de doelen zoals deze zijn beschreven in de leerlijnen. Het onderwijsaanbod voldoet aan de kerndoelen speciaal onderwijs voor zeer moeilijk lerende leerlingen of meervoudig beperkte leerlingen. Aan het onderwijsaanbod in leerlijnen koppelen we materialen, methoden en lessuggesties. Ook ontwerpen we soms ons eigen lesmateriaal. Voor elke leerlijn per leerroute is een 75%-norm bepaald en een minimumdoelstelling. Elk jaar analyseren we de opbrengsten. De leerlijnen zijn gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Daardoor zijn per leerling die vorderingen binnen de verschillende leerlijnen inzichtelijk.

Binnen ons onderwijsaanbod ligt de nadruk op een vijftal kernvakken:

  1. sociaal-emotionele ontwikkeling (ZIEN!)
  2. leren leren (werkhouding/aanpak gedrag)
  3. mondelinge taal
  4. schriftelijke taal
  5. rekenen

In de onderbouw en groep Blauw bieden we ‘wonen en vrije tijd’ als kernvak aan. Deze basisvaardigheden gebruiken en versterken we in ons overige onderwijsaanbod. Deze leerlijnen worden op individueel niveau gescoord. We groeperen leerlingen van hetzelfde niveau om de effectieve leertijd te verhogen. Voor de leerroutes 2 en 3 gebruiken wij voor rekenen de methode Rekenboog. Daarnaast gebruiken we het effectieve rekenprogramma Met Sprongen Vooruit, dat bestaat uit interactieve spellen en betekenisvolle rekenactiviteiten die passen bij onze leerlingen. Voor de leerroute 4-leerlingen werken we met de methode Rekenroute. Bij de leerlijn schriftelijke taal maken we gebruik van verschillende methodieken:
Leespraat, kim-versie van de methode Veilig Leren Lezen, Humpie
Dumpie, Estafette en Pennenstreken.

Als schrijfmethode wordt in de onderbouw en groep Blauw ’Krullenbol’
gebruikt. Voor mondelinge taal gebruiken we voor ons woordenschatonderwijs Logo 3000. In de onderbouw en groep Blauw gebruiken we ook Lotte en Max.

Leerlingvolgsysteem

De ontwikkeling volgen we via een leerlingvolgsysteem, genaamd ParnasSys. Het brengt de ontwikkeling van een leerling in kaart. De leerlijnen zijn hierin ingevoerd. Met dit programma stelt de leerkracht een groepsplan op, maakt
het werkplan van de leerling en legt de vorderingen van de leerling vast.