Visual

Visie/missie

Binnen onze visie en missie streven we naar een maximale ontwikkeling voor elk kind. Daarnaast proberen we elke leerling zo zelfredzaam mogelijk te maken.

Onze missie: De Duinpieper, gewoon speciaal

Wij bieden onze leerlingen een stevige basis. Het doel van ons onderwijs is ‘maximale zelfstandigheid’. We leren onze leerlingen om vol vertrouwen de wereld te ontdekken en bereiden ze voor op een zo zelfstandig mogelijke deelname aan de samenleving. De accenten liggen op de sociaal-emotionele ontwikkeling, de executieve functies, de cognitieve ontwikkeling (basisvaardigheden rekenen, taal en burgerschap) en (sociale) veiligheid. We bereiken onze doelen door boeiend, betekenisvol thematisch onderwijs en besteden specifiek aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap en (sociale) veiligheid. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en kijken vooral naar hun mogelijkheden. Wij geloven dat ieder kind zich kan ontwikkelen, ook al gaat het soms in kleine stapjes. We gaan uit van een ‘groei mindset’.

Onze visie: elk kind heeft recht op onderwijs

Maximale zelfstandigheid door het bevorderen van de zelfredzaamheid. Dit doen wij door samen te leven en te leren. De doelen voor sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en voor ‘leren leren’ zijn van groot belang voor de toekomst, ze krijgen daarom veel aandacht op De Duinpieper. Om te komen tot maximale ontwikkeling op alle vlakken, hebben onze leerlingen extra ondersteuning en begeleiding nodig. Ze zijn gebaat bij onderwijs en instructie
in kleine en prikkelarme groepen. De groepsleerkracht krijgt ondersteuning van de onderwijsassistent.

Missie en visie Resonans

De Duinpieper maakt onderdeel uit van Resonans, die onderstaande missie en visie hanteert:

Missie Resonans

waar we voor staan

Wij zijn experts in speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. Met ons onderwijsaanbod en onze ondersteuning in een doorgaande leerlijn sluiten we aan bij de mogelijkheden van iedere leerling. Bij Resonans bereiden leerlingen zich voor op hun toekomst: op het vervolgonderwijs, werk en/of dagbesteding, wonen en vrije tijd. Voor iedere leerling is er perspectief!

Visie Resonans

waar we voor gaan

Samen creëren we een betekenisvol en uitdagend leerklimaat, gericht op de doorlopende ontwikkeling van leerlingen. Onze vier hoofddoelen voor ontwikkeling zijn:

Kwalificatie (je bekwaamheid)
Ons onderwijs brengt onze leerlingen kennis, houding en vaardigheden bij die aansluiten op hun mogelijkheden en talenten.
Resultaat: Leerlingen ontwikkelen maximale zelfstandigheid.

Socialisatie (je plek in de samenleving)
Ons onderwijs draagt bij aan het opbouwen van sociale en maatschappelijke competenties waarmee onze leerlingen een betekenisvolle plek innemen in onze veelzijdige samenleving.
Resultaat: Leerlingen leren van waarde te zijn voor anderen en hebben op hun beurt waardering voor anderen.

Persoonsvorming (je individuele mogelijkheden)
Ons onderwijs draagt bij aan zelfkennis en zelfacceptatie van onze leerlingen.
Resultaat: Leerlingen hebben vertrouwen in hun eigen mogelijkheden en leren zelf keuzes te maken die richting geven aan hun leven.

Allocatie (je toekomstmogelijkheden)
Ons onderwijs geeft perspectief op blijvende ontwikkeling.
Resultaat: Leerlingen ontdekken hoe ze zich in het onderwijs, werk en/of dagbesteding, wonen en vrije tijd kunnen blijven ontwikkelen.