Visual

Ons aanbod

Ons onderwijs is uitdagend en vernieuwend. Zo geven we passend antwoord op de veranderende onderwijsbehoeftes van onze leerlingen en de maatschappij.

Pedagogisch klimaat

Onze pedagogische aanpak is gebaseerd op de drie basisbehoeften die ieder mens heeft: behoefte aan relatie, autonomie en competentie. Door te voldoen aan deze basisbehoeften ontstaat welbevinden en intrinsieke motivatie. We streven naar een positief, stimulerend schoolklimaat, waar de focus ligt op groei en mogelijkheden.

We zorgen voor een goed pedagogisch klimaat:

  • De teamleden geven de leerlingen positieve persoonlijke aandacht. Er is veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • We hebben kleine groepen.
  • We hebben twee gespecialiseerde groepen: groep Groen en onderwijs-zorggroep Mint.
  • Voor een aantal van onze leerlingen (o.a. met een meervoudige beperking) kiezen we voor een andere onderwijsinvulling. Deze groep heeft een zware ondersteuningsbehoefte en krijgt extra ondersteuning van de orthopedagoog en de intern begeleider. Dit is groep Groen.
  • We werken samen met het Raamwerk. Dit is onderwijs-zorggroep Mint die een combinatie van zorg en onderwijs biedt. De leerkracht werkt samen met een pedagogisch medewerker vanuit het Raamwerk. Deze groep biedt ontwikkelingsgerichte dagactiviteiten en ook schoolactiviteiten, die onze school aanbiedt. Onze IB’er begeleidt het onderwijs voor deze groep.
  • We hebben leerkrachten die specialist zijn: master EN (Educational Needs).
  • We hebben kennis van leerstoornissen en/of hebben gespecialiseerde kennis en ervaring.
  • We zijn een autisme-vriendelijke school.
  • We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen.

Leerroutes

Binnen De Duinpieper zijn drie leerroutes vastgesteld: leerroute 2, 3 en 4. Deze routes zijn gebaseerd op het ‘Landelijk Doelgroepenmodel’. Een leerroute zegt iets over de didactische en cognitieve mogelijkheden, over de sociale
vaardigheid en de zelfredzaamheid/zelfstandigheid van een leerling. Aan de leerroute kun je zien op welk niveau een leerling uitstroomt.

Leerroute 2

Deze leerlingen hebben over het algemeen een IQ tussen 20-34 en/of een (zeer) intensieve ondersteuningsbehoefte. De ontwikkeling van deze leerlingen komt uit op een ontwikkelingsniveau van midden groep 3. De leerlingen zitten met lezen onder AVI-S3 niveau (kleuterniveau) en zijn bezig met begrippen zoals erbij en eraf. Als de leerlingen het so verlaten, is het streven dat ze minimaal niveau 3/4 van de zml-leerlijnen hebben bereikt. De uitstroombestemming voor deze leerlingen is: vso dagbesteding taakgericht en
activerend.

Leerroute 3

Deze leerlingen hebben een IQ tussen de 35 en 49 en/of een voortdurende ondersteuningsbehoefte. Deze leerlingen komen uit op een ontwikkelingsniveau tot eind groep 3. Als de leerlingen het so verlaten, is het streven dat ze ongeveer niveau 6/7 van de zml-leerlijnen hebben behaald. De uitstroombestemming voor deze leerlingen is: vso dagbesteding taakgericht/ activerend of beschut werk.

Leerroute 4

Deze leerlingen hebben over het algemeen een IQ van 50-69 en/of een regelmatige ondersteuningsbehoefte. Deze leerlingen komen uit op een ontwikkelingsniveau eind groep 3-midden groep 5. Als ze het so verlaten, is het streven dat ze ongeveer niveau 9 van de zml-leerlijnen hebben behaald. De uitstroombestemming is: vso (beschutte) arbeid of het vervolgonderwijs.